9 na 10 osób na ulicy pomyśli, że to Warszawa. Zmieni zapewne zdanie, gdy zobaczy, jak to startuje spod świateł, albo policzy liczbę drzwi. Volvo PV544 powstawało w latach 1958-1969 i było niewiele zmienioną stylistycznie wersją rozwojową modelu PV444 (1946-1958). Oba modele w Niemczech nazywane były Buckelvolvo albo Katzenbuckel, co znaczy tyle, co „koci grzbiet”. Taką stylistykę dzieliło wiele samochodów z lat 40-tych i 50-tych, wynikała ona wprost z aerodynamicznego doskonalenia kształtów z lat 30-tych, przy ograniczeniu ilości ozdób zewnętrznych. Choć dzisiaj sylwetka PV544 wydaje się być już mocno archaiczna, sam samochód może nas zaskoczyć wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami. Nadwozie jest samonośne, silnik górnozaworowy, a skrzynia w pełni zsynchronizowana i ma aż 4 biegi. Już w 1961 roku pojawiły się tutaj pasy trzypunktowe, jako pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie. Volvo PV544 Sport to przedstawiciel z pierwszego okresu produkcji, ze wzmocnionym, 85-konnym silnikiem B16b. Do dyspozycji kierowca otrzymuje tu aż 25 KM więcej, niż w wersji podstawowej. Jeżeli dalej będziemy się trzymać analogii do naszej Warszawy, to wręcz trudno będzie nam uwierzyć, że pod koniec lat pięćdziesiątych i na początku lat sześćdziesiątych model PV544 stał się jednym z najlepszych samochodów rajdowych na świecie, pomagając wygrać m.in. Rajd Safari i meksykańskie Carrera Panamericana. Dziś za jego kierownicą wciąż nie będziemy zawalidrogami, co zaskoczy pewnie niejednego motoryzacyjnego dyletanta. Ten egzemplarz jest kilkanaście lat po przeprowadzonej renowacji, wciąż prezentuje się bardzo świeżo, zachowując wciąż oryginalne wnętrze. Dzięki gustownym dodatkom w postaci daszka nad przednią szybą i małym brewkom nad światłami zyskał nowy sznyt, bardzo „retro” i stylowy.
Volvo PV544 Sport
Rocznik: 1961
Pojemność: 1583 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 85 KM
Volvo PV544 Sport B16b 6 volt z 1961 roku. Zarejestrowane na białe tablice. Numer nadwozia 311591, kolor auta: 42 (California White), wnętrze: 24-143.
Auto w rzadko spotykanej wersji Sport z pierwszego okresu produkcji (58-61), silnik B16b montowany w wersji Sport posiada dwa gaźniki SU h4 oraz 85 KM (auto żwawo reaguje na dodanie gazu), posiada manualna czterostopniową skrzynie biegów (daje to komfort podróży oraz niższe spalanie).
PV-ka jest w perfekcyjnym stanie technicznym.
W 2005 roku została sprowadzona do Polski z Austrii przez właściciela, który poddał ją wówczas renowacji (poprawki blacharskie i nowy lakier), wnętrze zachowane w bardzo dobrym stanie. Silnik pracuje jak należy, pozbawiony jakichkolwiek wycieków, gaźniki po odbudowie i regeneracji, Volvo po wymianie płynów oraz oleju. Światła zostały poprowadzone na oddzielnej instalacji, prądnica 6 voltowa po regeneracji.