BMW M3 po raz pierwszy pojawiło się w 1985 roku. W marcu następnego roku na dobre rozpoczęto produkcję 5000 egzemplarzy wymaganych do homologacji modelu do serii DTM. Stale ulepszana seria osiągnęła szczyt wraz z pojawieniem się Sport Evolution, limitowanej serii M3, która szczyciła się ulepszonym silnikiem o pojemności 2467 cm3. Jego wyjątkowość polega nie tylko na zmianach w nadwoziu, silniku czy zawieszeniu. Między grudniem 1989 a marcem 1990 wyprodukowano ich zaledwie 600 sztuk. Egzemplarz wystawiony na aukcji został ukończony 25 stycznia 1990 r. i dostarczony za pośrednictwem firmy Helm Glöckler z Frankfurtu nad Menem. 18 lipca 1990 roku przeprowadzono kontrolę przekazania, a pierwszy serwis notujący 2000 km przebiegu odbył się tydzień później. BMW regularnie serwisowane przez ostatnie 32 lata ostatnią kontrolę przeszło 13 maja 2022 roku. Samochód spędził większość swojego życia pod opieką rodziny Schmidtów, znanej z zespołu DTM Schmidt Motorsport Technik. Ten topowy model Sport Evolution w kolorze Brillantrot licytowany bez ceny minimalnej 20 maja we Włoszech sprzedał się za 212750 euro.
1990 BMW M3 Sport Evolution Keno Zache ©2022 Courtesy of RM Sotheby’s
Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/ve23/villa-erba/lots/r0010-1990-bmw-m3-sport-evolution/1329406
VILLA ERBA 20 MAY 2023
1990 BMW M3 Sport Evolution
Offered from The M Power Collection
Offered Without Reserve
Italy | Cernobbio, Italy
€212,750 EUR | Sold
Chassis No. WBAAK07050AC79170
Part of The M Power Collection
One of just 600 ultra-desirable Sport Evolution variants of the landmark E30 M3
One of eight German-market examples finished in Brillantrot over an Anthracite Motorsport Design interior and fitted with Electronic Damper Control
Accompanied by its service book containing 14 stamps; last serviced in May 2022
Please note this car is titled as 1993
The BMW M3 first broke cover in 1985. By March of the following year, production had begun in earnest of the 5,000 examples required to homologate the model for the DTM series. Though it bore a striking resemblance to its base-model counterpart, many of the components were unique to the M3, including most body panels, brakes, and the 2,302-cc, four-cylinder S14 engine that lay at its heart.
Continually improved, the series peaked with the arrival of the Sport Evolution, a limited edition run of M3s that boasted an uprated 2,467 cc engine, adjustable front and rear splitters, and brake cooling ducts in place of the usual foglamps. Just 600 of these highly desirable variants were produced between December 1989 and March 1990.
This example was completed on 25 January 1990 and delivered via Helm Glöckler of Frankfurt am Main, where a handover inspection was carried out on 18 July 1990. The 2,000-kilometre first service took place a week later, followed by 13 service stamps in the intervening 32 years; the most recent service stamp is dated 13 May 2022. The car spent much of its life in the care of the Schmidt family—of DTM’s Schmidt Motorsport Technik fame—before being registered in the seller’s name as part of The M Power Collection on 2 December 2020.
Finished in Brillantrot, this top-of-the-range Sport Evolution boasts sought-after air-conditioning, Electronic Damper Control, and an electric sunroof, and is accompanied by its service book and manuals.