Mercedes 190E 2.5-16 Evolution II 1992 – SPRZEDANY

Baby-Benza w wersji EVO nie trzeba raczej nikomu przedstawiać. Ciekawą konstrukcję o fascynującej historii zna już chyba każdy fan klasycznych samochodów. W 1992 roku Mercedes-Benz zatrudnił przyszłą legendę DTM, Bernda Schneidera, aby dołączył do Klausa Ludwiga, Keke Rosberga i Ellen Lohr w czterosamochodowym „superzespole” AMG. 190E przekształcił się już wtedy w swoją najbardziej spektakularną formę Evolution II. Rosberg odniósł też pierwsze zwycięstwo dla AMG w Wunstorf na początku maja. Był to wynik, który zespół powtórzył jeszcze 10 razy w tym roku. W sumie Mercedes-Benz wygrał 16 z 24 rozegranych rund mistrzostw. Egzemplarz wystawiony na aukcji to samochód Schneidera z przełomowego sezonu 1992. Zgłoszony we wszystkich 24 rundach mistrzostw, to nie tylko zwycięzca z Singen, ale także zdobywca dwóch drugich miejsc, dwóch trzecich miejsc i siedmiu najszybszych okrążeń. Po sezonie nabyty przez zespół Mercedes-Benz Wunderkind Sandy Grau w mistrozstwach DTM w 1993 roku zajął kolejne dziewięć miejsc w pierwszej dziesiątce, w tym 6. miejsce w Avus w ostatnim wyścigu DTM.
W 1996 roku auto trafiło do prywatnej kolekcji, gdzie pozostawało do momentu zakupu przez obecnego właściciela w 2008 roku. Pod jego opieką samochód ostatni serwis przeszedł w kwietniu 2023 roku. Oryginalność egzemplarza oraz jego bezpośredni związek z najbardziej utytułowanym kierowcą DTM ma niemały wpływ na przedaukcyjną wycenę, która wynosi 450 – 550 tysięcy euro. Wylicytowany został we Włoszech za 455 tysięcy euro.



1992 AMG-Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II DTM Gruppe A Keno Zache ©2022 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/ve23/villa-erba/lots/r0009-1992-amg-mercedes-190-e-25-16-evolution-ii-dtm-gruppe-a/1326372

VILLA ERBA
20 MAY 2023

LOT 125
1992 AMG-Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II DTM Gruppe A
€450,000 – €550,000 EUR
Italy | Cernobbio, Italy

€455,000 EUR | Sold

Chassis No. 201 92 47
Documents: Bill of Sale Only
To be offered on Saturday, 20 May 2023

One of four Evo II chassis campaigned by AMG-Mercedes in the 1992 DTM Championship
Driven to four wins and 3rd place in the Championship by DTM legend, Bernd Schneider
Raced by DTM Junior Team driver Sandy Grau in 1993, achieving a further nine top-10 finishes
While the renamed Deutsche Tourenwagen Meisterschaft was first contested by privately entered Mercedes-Benz 190 E 2.3-16s in 1986, it was not until 1988 that the Three-Pointed Star made its factory debut in the competition. The German manufacturer had designs to conquer the field alongside its long-time technical partner, AMG. Incumbent champion, Klaus Ludwig, was poached from arch-rivals, Ford, to spearhead Mercedes-Benz’s 1989 campaign, yet the next three seasons were characterised by relative underachievement.

For 1992, Mercedes-Benz recruited future DTM legend Bernd Schneider to join Ludwig, Keke Rosberg and Ellen Lohr at AMG’s four-car “super team”. The 190 E had by now transformed into spectacular Evolution II form and Rosberg took AMG’s first win at Wunstorf in early May. It was a result that was repeated by the team on a further 10 occasions that year. In total, Mercedes-Benz won 16 of the 24 Championship rounds held. By contrast, BMW claimed only seven and Audi just one. Ludwig emerged a worthy Champion ahead of Zakspeed’s Kurt Thiim and Schneider; the latter pair separated by a single point at the season’s end.

It is Schneider’s car from that landmark 1992 season that is offered here. Entered in all 24 Championship rounds, it took four race wins—including a noteworthy double-win at Singen—two 2nd places, two 3rd places, and seven fastest laps. Subsequently acquired by the DTM Junior Team, it was entered for Mercedes-Benz wunderkind Sandy Grau in the 1993 Championship, in which it took a further nine top-10 finishes, including 6th at Avus in its final DTM race.

In 1996, the car passed into a private collection, where it remained until its purchase by the consigning owner in 2008. In their care, the most recent workshop maintenance included the replacement of the engine control unit at Ingenieurbüro Ramler in Düsseldorf, Germany, at a cost of €880.60 in April 2023.

This 190 E Evo II remains perhaps the ultimate recent-era touring car, both in aesthetic and engineering terms. Its direct association with the most decorated DTM driver of all renders it one of the most significant factory-run touring cars ever offered for sale.